Kuchenna codzienność a projektowanie sprzętów AGD. O badaniach etnograficznych

27-11-2019

Technologia wyprzedza technologię. Zadania zmieniają się w wyzwania. Każda nowa chwila to nowa informacja. Trzeba to wreszcie powiedzieć otwarcie: codzienności nie da się spowolnić. Ale można uczynić ją lepszą. Przynajmniej tę jej część, która dzieje się w domu. Zmiany już się zaczęły. Gdzie? W kuchni. Nic dziwnego, bo jako jedno z najbardziej potrzebnych domownikom pomieszczeń, to właśnie ona wymaga nowoczesnych, maksymalnie użytecznych rozwiązań. A tych dostarcza zaprojektowany po ludzku sprzęt AGD. Sprzęt, który skutecznie ułatwia kuchenne zmagania, wyręcza, pomaga nadrobić albo zaoszczędzić czas.

Kuchenna codzienność a projektowanie sprzętów AGD. O badaniach etnograficznych

Założenie: Najpierw zbadać, potem zmieniać. Producent wchodzi do kuchni

Producenci sprzętu, którzy mimo zawrotnego tempa życia i wciąż ewoluujących oczekiwań odbiorców chcą dotrzymać im kroku, dochodzą do przekonania, że w projektowaniu nie wystarczy już podążanie za trendami i rozwojem technologicznym – urządzenia kuchenne muszą odpowiadać na rzeczywiste potrzeby. Jak te potrzeby poznać? Amica, szukając najbardziej wiarygodnych źródeł, sięgnęła do obserwacji w naturalnym otoczeniu użytkowników. Postanowiła wejść do ich kuchni i przez określony czas towarzyszyć im w codzienności. Służą temu pogłębione badania jakościowe oparte na technikach etnograficznych i testowaniu produktów. Specjaliści ds. rozwoju marki przyznają, że wyniki badań stanowią doskonałą inspirację do ewolucji asortymentu w kierunku jeszcze większej użyteczności i intuicyjności obsługi – pozwalają dostrzec konkretne kuchenne problemy i w odpowiedzi na nie precyzyjnie skroić nowe funkcje urządzeń. Kilka z tych wdrożonych przez markę Amica okazało się rynkowymi innowacjami.

Przebieg: Jak to działa

W ciągu dwóch ostatnich lat Amica odwiedziła sto polskich domów, a ocenie konsultantów zostały poddane funkcjonalności 132 sprzętów – piekarników, płyt, okapów. Dyrektor działu badań współpracującej z marką agencji badawczej podkreśla, że były to badania bardzo szeroko zakrojone – objęły testerów nie tylko z różnych regionów Polski, ale również z różnych środowisk. Każdy z testerów przez cztery tygodnie od momentu instalacji sprzętu w swoim domu dzielił się zarówno spostrzeżeniami na temat dostępnych już funkcji, jak i sugestiami nowych rozwiązań. Marce zależało, by napływające od konsultantów aktualności w postaci zapisów, zdjęć i video były ściśle osadzone w kontekście codziennych obowiązków i rytuałów; z satysfakcją przyjmowała fakt, że do projektu włączali się inni domownicy. W tym czasie testerów dwukrotnie odwiedził etnograf z agencji badawczej. Po zakończeniu badań testowany sprzęt stał się stałym elementem kuchni, w których poddawany był próbom.

Wnioski: Znamy się od kuchni

Wnioskami z badań Amica dzieli się na platformie Znamy się od kuchni – można tu znaleźć m.in. krótkie filmy z przebiegu testów. W trakcie testowania nowych piekarników i płyt grzejnych konsultanci docenili funkcje ułatwiające codzienne czynności kulinarne: Termoobiegu (równomierne pieczenie w krótszym czasie), łączenia pól grzejnych (Bridge), szybszego gotowania (PowerBooster). Przekonali się, że warto zmienić stare nawyki i domową pizzę przygotować nie, jak dotąd, w temperaturze 180°C, ale – zgodnie ze wskazówkami umieszczonymi na drzwiach piekarnika – w 200°C. Podkreślali również znaczenie cech związanych z bezpieczeństwem (Zimny front) oraz funkcji wspierających proces czyszczenia (Czyszczenie pyrolityczne, Czyszczenie Aqualytic).

Jedną z ważniejszych konsekwencji obserwacji codzienności użytkowników są wprowadzone przez markę Amica innowacje. W odpowiedzi na problem uporczywych śladów na okapie pojawiających się w wyniku jego dotykania ubrudzonymi lub mokrymi dłońmi, powstała przełomowa funkcja Touchless ® – Sterowanie gestem. Z kolei funkcja OpenUp! ® – Automatycznie otwierane drzwi piekarnika – eliminuje odwieczny kłopot z otwieraniem piekarnika, kiedy w obu rękach znajduje się ciężka blacha. Teraz wystarczy lekkie dotknięcie uchwytu łokciem, barkiem albo nadgarstkiem, by piekarnik otworzył się samoczynnie.

Wykorzystując wnioski z badań etnograficznych, Amica nie tylko ulepsza swoje sprzęty, ale również czyni je bardziej ludzkimi. Kolejne tury testów pokazują, że dla marki już nie tyle ważne, co niezbędne, poniekąd naturalne, jest, by to ludzie, jej odbiorcy, znajdowali i wskazywali aspekty, z których są zadowoleni, te wymagające dopracowania i te mogące przyczynić się do powstania rozwiązań przełomowych, wizjonerskich. Z tą myślą Amica została partnerem strategicznym projektu Agory „Zaprojektowane po ludzku, czyli jak w myśleniu o designie nie zgubić zwykłego człowieka” oraz zdobywczynią przyznawanego w ramach projektu specjalnego znaku jakości.

Miej udział w projektowaniu po ludzku

Konsultantami zostają zwykli ludzie. Mimo że bardzo różni, to jednak połączeni tym samym marzeniem o nowoczesnej, funkcjonalnej i przyjaznej kuchni. Jak zostać konsultantem? Z odpowiednim wyprzedzeniem Amica ogłasza nabór na konsultantów na swojej stronie internetowej oraz w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Na początek należy wypełnić krótką ankietę. Autorzy wybranych wypowiedzi zapraszani są do drugiego etapu – pokazują wówczas, jak wygląda jeden dzień z życia ich kuchni. Jeśli film/opowieść zainspiruje jury/oceniających/selekcjonerów, jego autor zostaje oficjalnym konsultantem i może się wkrótce spodziewać montażu wybranego sprzętu w swoim domu.

Już teraz Amica zapowiada kolejne edycje badań etnograficznych. Warto wziąć w nich udział, by inspiracje czerpane z codzienności mogły czynić ją lepszą.